Życie pisze różne scenariusze. Niekiedy może się zdarzyć, że zwykły podatnik lub przedsiębiorca nie będzie miał możliwości wykonywać nawet podstawowych czynności związanych z rozliczaniem się z Urzędem Skarbowym i ZUS-em. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest wyznaczenie pełnomocnika, który będzie pełnił funkcję reprezentacyjną. Kto może zostać upoważniony do takich działań? I jakie kompetencje wiążą się z określonym pełnomocnictwem? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym artykule.
Zgodnie z polskim prawem pełnomocnikiem do spraw podatkowych może być jedynie osoba fizyczna, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych. Wyklucza to oczywiście osoby niepełnoletnie, a także osoby ubezwłasnowolnione. Dodatkowo takim pomocnikiem nie może być ogólnie sformułowany podmiot, taki jak np. biuro rachunkowe. W grę wchodzi jedynie konkretna osoba, czyli pracownik danego biura, który posiada odpowiednią wiedzę z zakresu planowanych działań. Pełnomocnikiem może być także adwokat, radca prawny, czy doradca podatkowy.
Udzielając pozwolenia wybranej osobie należy pamiętać, że występują cztery rodzaje pełnomocnictwa w sprawach podatkowych. Oto one:
Dodatkowo istnieją specjalne rodzaje pełnomocnictwa, które są wykorzystywane w zależności od rodzaju prowadzonej działalności. Pierwszym z nich to przedstawiciel podatkowy VAT, ustanawiany przez firmę zagraniczną, która nie ma siedziby na terenie Unii Europejskiej, a która w Polsce wykonuje czynności czynnego podatnika podatku VAT.
Przedstawicielem podatkowym w sprawach VAT może być firma, która:
Kolejnym rodzajem jest przedstawiciel podatkowy w sprawach celnych, którego rolę może pełnić agencja celna, dokonująca odprawy celnej. Aby było to możliwe musi:
Warto wspomnieć także o przedstawicielu podatkowym w sprawach akcyzy. Może nim być wyłącznie firma:
Biegli S&S - Biuro
usług księgowych i badania bilansów
Joanna Gadomska
ul. Grabiszyńska 163
53-437 Wrocław